آشتي با دوران سالمندي


 

نويسنده: طاهره کريمي




 
قسمتي از زندگي تمام انسان ها از سنين بسيار کم تا مراحل کهنسالي با استرس سپري مي شود. بسياري از اوقات شرايط بروز استرس، خارج از اختيار ماست و نمي توانيم از آن جلوگيري کنيم. اما مي توانيم توانايي هاي خود را در برخورد با اين مسايل افزايش داده و راه هاي سازگاري با آن مورد را بياموزيم. دوران سالمندي به عنوان يک برهه از زندگي، شرايط و موقعيت هاي خاصي را پيش روي سالمند قرار مي دهد که مي تواند باعث بروز استرس شود. کاهش توانايي ها و قواي جسماني، وجود بيماري هاي مزمن و ناتوان کننده، مرگ همسر يا نزديکان و دوستان، ترس از تنها شدن، کمبود سيستم هاي حمايتي اجتماعي، وضعيت و شرايط مالي و بيکاري و بازنشستگي و ... همه از عواملي است که مي تواند باعث بروز استرس در سالمندان شود. بايد توجه داشت که اکثر عوامل استرس زاي دوره ي سالمندي از نوع فقدان و برگشت ناپذيراست. مثل از دست دادن همسر يا دوستان، بازنشستگي و بي کاري، کم شدن و ضعف قواي جسمي از جمله بينايي، شنوايي و ... وقتي تعداد عوامل استرس زا در زندگي سالمند زياد شود، فاصله ي بروز آنها کم مي شود؛ خصوصاً در مواقعي که به دليل ابتلا به يک بيماري، قواي بدني فرد تحليل رفته باشد، اين اثرات مخرب بيشتر مي شود. مؤثرترين و بهترين کار براي مقابله با استرس دوران سالمندي تقويت قواي روحي و رواني و بکارگيري روش هاي سازگاري است. توصيه هاي زير مي تواند در بالابردن توان مقابله با استرس به شما کمک کند:
1- وقتي به کمک نيازداريد، از طرح آن مورد کوتاهي نکنيد.
2- در مورد احساسات و نگراني هاي تان با ديگران درد دل کنيد.
3- اعتماد به نفس داشته باشيد و مسايل و مشکلات مربوط به سالمندي را بپذيريد.
4- از وسايل کمکي مثل عينک، عصا، دندان مصنوعي، سمعک و ... که مي تواند در انجام امور به شما کمک کند، بهره بگيريد.
5- ارتباط خودتان را با خانواده، خصوصاً فرزندان و نوه هاي خود، نزديک تر و صميمانه تر کنيد.
6- براي بدست آوردن آرامش قلبي و روحي رواني، از نماز و نيايش کمک بگيريد؛ به مجالس مذهبي و مساجد برويد و در امور فرهنگي و مذهبي شرکت کنيد.
7- درمنزل به کارهاي سبک و مورد علاقه ي خود مثل آشپزي، گلدوزي، گلکاري، مرتب کردن حياط يا انباري بپردازيد و خودتان را سرگرم کنيد.
8- موسيقي را فراموش نکنيد، موسيقي در درمان و پيشگيري از بيماري ها و تقويت روحيه بسيار مؤثر و کمک کننده است. موسيقي نقش ثابت شده يي در کاهش بي قراري، گيجي و تنش، آلزايمر، افسردگي، اضطراب و تحمل درد دارد.
9- در جمع دوستان و همسالان خود حاضر نشويد و در کارهاي داوطلبانه به منظور کمک به به ديگران شرکت کنيد تا احساس خوب «مفيد بودن» را از دست ندهيد.
10- بطور منظم به ورزش و فعاليت بدني بپردازيد.
11- روحيه تان را حفظ کنيد، بخنديد و هميشه اميدوار باشيد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 95.